Verandert de aansprakelijkheid van kinderen en hun ouders bij doodslag of moord?

zie vraag
Dit betreffende schadevergoeding van benadeelde

Toegevoegd na 4 uur:
Nee ik bedoel eigenlijk de aansprakelijkheid betreffende schulden van een kind wanneer hij een onrechtmatige daad heeft gepleegd

Dat is normaal:
0 tot 14 jaar - ouders zijn altijd aansprakelijk
14 en 15 jaar - ouders zijn in eerste instantie aansprakelijk, mits zij kunnen aantonen dat zij het gedrag niet in de hand hebben of kunnen hebben.
16 en 17 jaar - Ouders zijn op deze leeftijd van hun kinderen alleen aansprakelijk wanneer zij nalatig zijn geweest.
18 jaar en ouder - De kinderen zijn geheel zelf aansprakelijk

Maar verandert dit wanneer het kind doodslag of moord heeft gepleegd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dus stel jou vader is veroordeeld tot het betalen van €10.000 omdat hij meneer X het ziekenhuis heeft in geslagen. Vervolgens word jouw vader vetmoord. Of die €10.000 dan nog betaald moet worden? Of bedoel je als mister X vermoord word, of dat geld dan alsnog betaald moet worden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap ook niks van de vraag.

Het beste antwoord

De wet maakt geen uitzondering voor dood door schuld, doodslag of moord. De ouders zijn onder de 14 aansprakelijke voor de schadevergoeding. Tevens is moord of doodslag zeer zeer zeldzaam bij minderjarigen, en als het al gebeurd word dit vaak geen civiele zaak. Veel vaker word er een celstraf opgelegd.